Follow by Email

Isnin, 21 Mac 2011

kenangan dulu.......pos ladoi, hendrop, pulat, galang

Pos ladoi...post pertama yang ku jejaki..dan juga antara pengalaman pertama ku berhadapan ngn masyarakat orang asli..dan disitu jgalah aku kenal erti ukhuwah fillah ..disitu jua ku kenal erti perjuangn,,erti dakwah yang sebenar...saat itu begitu indah..disitulh tercatit  kenangan  terindah yang sukar untuk di gambarkan dengan kata2...
ayah2 ABIM pernah berkata.."sekali masuk post..pasti nok g lagi'..dan ku terpaksa akui yang kata2 itu memang benar..huhu..hati ini seolah2 terikatt ngn tugas2 begitu..selepas pos ladoi..disusuli ngn pos2 yang lain..dan yang pasti setiap pos2 yang ktowg pi  ada cabaran dan pengalaman tersendiri.

Rindu menggamit lagi..seolah2 memanggilku ke sana lagi...terbayang2 di ruang mata ini saaat menjejakkan kaki ...pengalaman ......rindu akan udara nyaman di sana..dikelilingi hutan..gunung2 yang menghijau..subhanallah..indahnya ciptaan Ilahi.....pi sana beramai2..macam2 oarang macam2 ragam..tp membawa satu matlamat...menyebarkan addin tercinta buat insan yang dahagakan mutiara2 indah tarbiyah agama....

teringat lagi .ssegala cabaran dan dugaan perlu  kami  tempuhi sebelum sampai ke sana. dengan jalannyer yang tak teratur,,eam..ku anngap itu cabaran biasa..Rasulullah s.a.w dan para sahabat  dulu sewaktu menyampaikan dakwah..perlbagai cabaran n dugaan yang baginda perlu tempuh....

haaa kt saner yang paling best sekliiii makan ubi kayu bakar n  ubi kayu goreng..sedapp..umpama makn ayam kfc.erkk..hihi...amek2 (panggilan untuk emak)  yang sentiasa membawa makanan2 untuk kami..xpun kami yang meminta amek2 bawakan..antara tugas yang mencabar mase tuu ....haa mengajar anak2 asli asas agama, ader yang nak join ader yang xnak. .bkn takat ajar anak2 orang asli..mak2 nyer pun samer..time tu bln  ramadhan..byangkanlah sahur.. puasa..terawikh kat dalam hutan..huhuhu..best..tenang..damai rase hati...laupun keadaan.mencabar ..byk aktiviti lasak yang perlu wat..tapi ajaibnyer ktowang x rase penat..lapar..dan sewaktu dengnyer lah walaupun terpakse mendaki bukit..berjalan jauh tuk pergi ke kampung2..dan yang paling, paling, dan paling ajaib lagi..langsung x ingat nak balik umah!!!..mase tuu fokus dengn tugas jer....subhanallah..

sudah bertahun ku tinggalkan tugas dakwah..dulu aktif dengan ABIM..sekarang x dah...hati memg nak join lagi..nak pi jumpe amek2..apak2..sayyid2..rase puas dapat bgi ilmu agama kat diowang walaupun sikit..

teringin sekali nak kutip pengalaman tuu lagi..tapii apakan daya....kekangan masa..kerja.membatasi.....


indahnya perjuangan..indahnya bergelar sang daie..tiada yang dapat memahami selain diri yang mengalami..pengalaman yang penuh memberi erti..akan sentiasa berada di hati..ku kan sentiasa mengigati..andai di panggil lagi..aku rela untuk menghadirkan diri....(^__^)

'JOM DAKWAH"....:)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan